Friday, March 19, 2010

Segan / Malas / Malu

Bismillahirrahmanirrahim..
Hendak ku mulakan posting kali ni dgn ucapan alhamdulillah atas nikmat lapang ini, juga selawat ke atas nabi (Allahumma solli 'ala saiyidina Muhammad wa 'ala alih) yang sentiasa ku impi untuk bertemu dengan baginda.
Satu perasaan yang nak ku kongsikan di sini, yang mana telah lama aku dengar orang merasainya, dan aku juga tak lepas dari merasainya;

"segan beramal di depan orang"

antara sebabnya:
-nanti orang kata ria' pulak
-tak da kekuatan nak beramal
-tak terdorong pulak nak buat, heran juga kenapa orang laen buat...

Tak pastilah apa yang orang lain rasa, tapi bagi diri ku ini, memang ada juga perasaan macamni,dan hari ni rasa nak rungkaikan sedikit perasaan ni. Bahawasanya, ria' tu bukan sahaja buat amalan kebaikan sebab orang, tinggal amalan kebaikan sebab orang itulah juga ria'. Jadi, buat dan tinggallah sesuatu amalan hanya kerana Allah.

Kenapa rasa takda kekuatan? Mungkin sebab amalan yang bagi kekuatan tu tiada. Apa amalan yang bagi kekuatan tu? Amalan di belakang orang. Bayangkan jika kita sudah biasa buat sorang-sorang, buat apa nak segan buat ramai-ramai?

Beramal di belakang manusia juga kena ada. Maknanya buat di masa dan tempat yang manusia tak tahu. Kita sangat dianjurkan buat yang ni, perhatikan ganjaran bagi yang berqiamullail. Allah akan sediakan mahligai di syurga untuknya, dan banyak lagi. Bukankah qiam ini dilakukan tanpa ramai orang tahu? Bahkan mungkin tiada yang tahu langsung. Perhatikan pulak ganjaran bagi yang berzikir sirriah (secara rahsia dalam hati), kelebihannya yang ku dengar adalah 70 kali ganda lebih baik dari zikir jahriah (secara zahir). Mahu tak nya, amalan ini sangat secret, hanya kita dan Allah sahaja yang tahu. Kita berhubung denganNya begitu banyak tanpa pengetahuan orang lain, even malaikat pun tak tahu, kerana hal di dalam hati ini, hanya Allah sahaja yang tahu... Sambil makan, jalan-jalan, study, apa-apa ja, dalam diam-diam hatinya sedang ber'sms' dengan Allah, subhanallah.. Bukankah zikir sirriah ini dilakukan di masa dan tempat yang orang tak tahu?? Hmmm... jauh lebih baik dari ber'sms' dengan couple.

Perasaan segan/malu/malas nak beramal ni, boleh juga dibuang dengan faham macamni,tirulah apa saja yang baik yang orang lakukan. Tak salah. Malah meniru kemuliaan itu kan mulia.. Tapi kadang-kadang ada sedikit rasa berlagak dalam diri, susah la sikit camni~

Pendek kata, buat saja amalan kebaikan, jangan di layan perasaan tu lebih-lebih, last-last tak buat jugak.. Lagi tak betol..

"~tuhanku, Engkau maksudku, keredhaanMu ku tuntut, tiada yang lain~"

2 comments:

  1. MasyaAllah... apa yang plg penting dalam beramal... istiqamah, insyaAllah :)

    ReplyDelete

BeMyFriend=)

Nama Penuh:
http://

Create a web form here

Followers

JAZAKUMULLAH
asif jiddan jika ada sebarang kesilapan

TUTUP LAMAN